Skip to content

Bitpop

On tullut aika, jolloin 90-luvulla videopelien parissa aikaa viettävät henkilöt ovat aikuistuneet ja osa heistä on löytänyt tiensä musiikin ihmeelliseen maailmaan. Ajan ensimmäisten videopelien vaikutus näkyy myös heidän musiikissaan. Mainitaan muutama sana uudesta musiikkigenrestä nimeltä Bitpop.

Ensin aalloille saapui J-Pop, josta monet Manga-sarjakuvia lukevat innostuivat. Tämä japanilainen pop-musiikki joko ihastuttaa tai vihastuttaa. Sitten kuvaan tuli Dubstep genre, joka sai vaikutteita 90-luvun tulostuskoneista. Nyt toivottakaamme tervetulleeksi uuden musiikkityylin nimeltä Bitpop. Nimestä voi jo päätellä, että kyseessä on jonkin sorttinen fuusio videopelien ja musiikin välillä.

Oikein. Bitpop musiikissa yhdistetään perinteinen konemusiikki sekä 8-bittisten videopelien äänet yhdeksi, melodiseksi kokonaisuudeksi. Esimerkiksi Daruden ”Sandstorm” kappaleeseen voitaisiin bitpopissa ujuttaa mukaan vaikkapa Megaman tai Super Mario- pelien tunnusmusiikkia. Tunnetuimmat kappaleet integroivat alkuperäisen miksauksen mukaan mm. Commodore 64, Atarin, Amigan ja Game Boyn tunnetuimpien pelien tunnusmusiikit. Kokonaisuus on varsin erikoinen ja vähintäänkin mielenkiintoinen.

Tyyli ei kuitenkaan ole täysin uusi ilmiö. Esimerkiksi 80-luvun konemusiikin sensaatio Beastie Boys yhtyeen ”Hello Nasty” kappaleesta uhkuu Bitpopin varhaisempia vaikutteita. Myös 2000-luvun kappaleista, kuten esimerkiksi Ke$han ”TikTok” hittibiisistä kuulee joitakin Bitpop-variaatioita.

Trendit vaihtuvat ja aika menee menojaan myös musiikkimaailmassa. Saa nähdä, mikäli tulevaisuudessa saamme kuunnella esimerkiksi keittiötarvikkeiden kilistelyä miksattuna kissojen kehräämiseen uutena suosittuna musiikkimuotona. Vain taivas on artistien luovuuden rajana.